bekman

Autókról, motorokról, gépekről és másról. A mi szemszögünkből...

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • bekman: @SzZsoel: Én még 80 alatt vagyok valamivel és már évek óta tartom, ha így marad, még pár évig el... (2012.11.19. 22:03) Szobor...
  • SzZsoel: @bekman: Kellett nekem elkiabálnom: anyukám csütörtök reggel elment vele a szomszédos városban lév... (2012.06.10. 16:20) Ennek már soha nem lesz vége?
  • bekman: Erre a fals levegőre gondoltam már én is. Megint szarakodik a gép, a tünetek megfelelnek. Majd meg... (2012.06.09. 23:03) Megint...
  • SzZsoel: @bekman: Oké, kíváncsian várom. (2011.10.18. 20:55) "Addig ne vidd ki az utcára, míg kész nem lesz teljesen..."
  • SzZsoel: @bekman: Semmi gond. Bár már kicsit kezdtem megijedni, hogy folyton kérdezgeted, hogy haladok, mos... (2011.08.05. 00:19) Szajré

Címkék

autó (19) autótemető (1) babetta (2) bicikli (1) bogár (1) bringa (1) car (16) cargo (1) csepel (1) drift (1) elektromos (1) f1 (1) felújítás (1) fiat (1) film (1) gaz (2) gép (27) gl 1 (2) il76 (1) iskola (1) jawa (2) kerékpár (1) lada (3) mercedes (5) moped (2) motor (26) múmia (3) munkagép (3) m 1 (1) old (26) öreg (1) orosz (4) őrültség (5) patkány (6) pofátlanság (1) reklám (2) rekord (1) rendőr (1) reptér (2) repülőgép (2) retro (1) roncs (1) roncstemető (1) saab (1) seregély (18) sienna (1) simson (21) star (19) suli (1) sün (1) suzuki (2) swift (1) szívszorító (1) szlalom (1) szolgálati (2) tandem (1) teher (1) teherautó (2) toyota (2) trike (1) truck (2) uno (1) verseny (2) versenyautó (1) vezetéstechnika (1) vw (1) zene (1) zseniális (3) Címkefelhő

Szajré

bekman 2011.06.02. 19:48

A múlt hónapban Nagykanizsán veteránbörze volt. Már említettem, hogy megérte kimenni. Most pedig ecsetelem, hogy miért.

Gabennel megbeszéltük, hogy körülnézünk, hátha... Kicsit necces volt összehozni, mert aznap eredetileg reggel mennem kellett volna melózni, de sikerült egy fél délelőttöt elcserélnem. Szóval reggel hétre már a börzén voltunk. Kicsit vérszegény volt a felhozatal, bár ez nyilván annak tudható be, hogy még korán volt. Lassan szállingóztak a placcolók, gyűlt a választék, gondolom délutánra még többen voltak. Mindegy, majd máskor többet időzünk. Csupán egy órányi korzózásra volt idő, de nem jöttem haza üres kézzel.

Sikerült beszereznem egy pár Lispa (olasz) rugóstagot a motorhoz. Nagyon jó állapotban vannak, bár nem gyári, de méretben és formára (kis hunyorítással) passzol. Mindezt egy egész darab ezer forintos, jó magyar váltópénzért. Egy másik placcnál volt több Star cucc is, ott ki is lestem magamnak egy lámpaházat. Gyújtáskapcsolóstól, órástól, dudástól, tekercsestől, biztosítékházastól kétezerért. Szóval az egész motyó 3000 pénzembe került. Így megoldódott az óra problémám (cserébe egy bejegyzéssel kevesebb, mert erről a problémáról ígértem egyet, így viszont már nem aktuális), lett egy jobb állapotú lámpaházam, gyújtáskapcsolóm és ugye a hiányzó rugóstagok. Ez utóbbi nagy öröm, de nem mellékes a jól működő, szép (az enyémhez képest) óra sem. Egyetlen fájdalmam, hogy nyereglemezt sajnos nem találtam. Ez nagy kár, mert az eredeti menthetetlenül elrohadt. Sebaj, már körvonalazódik a megoldás...

Címkék: motor old gép star patkány simson seregély

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bekman.blog.hu/api/trackback/id/tr352952381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZsoel 2011.06.06. 00:08:55

Hát igen... azt hittem, amikor még régebben mondtad, hogy az ülés fenéklemeze már semmire sem jó, hogy csak a költői túlzás eszközével éltél. De már látom, hogy nem. :) Ez a vas konkrétan sz@rrá rohadt. Azért ne ess kétségbe, én a Vaterán szoktam látni néha tűrhető állapotúakat (ennél klasszisokkal jobban néznek ki), sőt egyszer egy gyakorlatilag sértetlent is vettem ott - igaz, nem két fillérért.
A rugóstagok szerintem jók lesznek, legalábbis bizalomgerjesztőbbnek tűnik a felállás, ha ezeket képzelem a Starra a Babettáé helyett. Kérdés, hogy milyen erős benne a rugó, nem fog-e nagyon "lecsücsülni" alattad a gép.
Viszont a lámpaházzal nagyon jól jártál; benne van a gyújtáskapcsoló, kulccsal (igaz, nem az eredetivel), a duda, a kilométeróra, az üresjárásjelző, eredeti vezetékköteg, plusz még ehhez jön maga a lámpaházidom is (még ha kis is van fúrva), egyszóval csupa olyan cucc, amelyekért egyes perverz eladók vagyonokat elkérnek. A kilométeróra számlapja kicsit már meg van sárgulva, de még nem olyan vészes.
Jó lehet egy ilyen börze... Én is elmennék rá, de mifelénk valahogy nem szokott lenni, mindig csak olyan messze rendeznek, ahová nem tudok eljutni. Persze, most már úgyis minden megvan, pénzem ellenben nincsen. :) Meg a következő projektem már a TS 250/1-es MZ-m lesz, mihelyst ismét összekaparok némi pénzmagot.

Akkor azért lassan alakulgatsz már te is? Én elég jól előremozdítottam a dolgot a múlt héten. Örömmel jelentem, hogy készen van a fényezés; persze nem olyan, mintha szakember csinálta volna, de azért elfogadható. :) Múlt vasárnap kezdtem a legszűkebben vett előkészületeket, és szerda délután takarítottam ki és raktam rendbe utána a műhelyt. Azóta száradnak az alkatrészek, és úgy tervezem, hogy a hét közepe körül (tehát egy hét átkeményedés után), ha Isten is úgy akarja, és lesz rá időm, akkor elkezdem a váz óvatos összeszerelését. Néhány apróság még mindig hiányzik, elsősorban a teleszkópalkatrészek, de már ezeket is csináltatja apukám, és mivel van két tartalék lengéscsillapítóm, amíg ezek készen nem lesznek, ideiglenesen beteszek egyet hátra, egyet előre, és így össze tudom építeni a vázat. Készül még a bőrdíszművesnél egy kapaszkodószíj a nyeregre (a festés előtt egyébként alaposan átjavított, megforrasztgatott, megerősített fenéklemezt csak péntekig hagytam száradni - mivel az más festékkel van festve -, és már aznap ráhúztam az új huzatot, szintén vadiúj szivacsbetéttel együtt), valamint a henger megmunkálás alatt áll (kísérletképpen hengerűrtartalom-növelést és négy felömlősítést tervezek), tehát még a motor is abszolút darabokban van. Még akkumulátort sem szereztem be (indexet, dudát, üresjárásjelzést is tervezek a gépre).
De míg ezek elkészülnek, reményeim szerint éppen össze tudom rakni a vázat a már említett módon. Ismerem már a témát, tudom, hogy mennyit kell még pepecselni, mire minden összeáll.

Képeket külön és egyenként nem küldözgetek, ha nem gond, mivel úgy gondoltam, hogy lévén úgyis egy mappába gyűjtöm a felújítással kapcsolatos dokumentációt, képeket stb., majd a végén, ha mindennel elkészültem, agyonfényképeztem, esetleg videót is készítettem a járgányról, akkor ezt a mappát tömörítve feltöltöm valahová, ahonnét mindenki, aki kíváncsi rá, szabadon letöltheti és megnézegetheti majd. :)

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.06.08. 23:31:26

@SzZsoel:

Bizony a lemez oda van rendesen, nem állítok valótlant! :D A rugóstagok nagyon frankók és -bár ez kimaradt az írásból- erősebbnek tűnnek a gyáriaknál! Az öreg a börzén azt mondta, hogy egy Star-on volt, ami még hihetőnek is tűnt, mert 70%-ban Simson cuccok voltak nála. Mindegy, már a helyükön vannak... :) Az óra valóban külön öröm, a lámpaház szintén. A "régi" sem vészes, de ez jobb állapotban van, ez megy rá.

Jól haladsz, kíváncsian várom a fejleményeket és a képeket. Én is gondolkodom már a következő projekten, de az majd talán jövőre. Igaz egyelőre nem konkrét motor, hanem az A-korlátlan. Majd meglátjuk... :)

SzZsoel 2011.06.10. 12:23:33

@bekman: Végül is a gyári hátsó teleszkópok sem rosszak ám, egy átlagos tömegű (70-100 kg közötti) ember alatt éppen optimálisan rugóznak - két személlyel meg már úgysem lehet a Starral közlekedni. :) Én azon igyekszem, hogy az eredetiekből hozzam ki, amit lehet. Mivel a porvédő burkolatai még elég szép állapotban vannak, megtartottam és lefújtam őket festékkel, hogy megközelítőleg olyan színük legyen, mint eredetileg. Persze közelről azért látszik, hogy van rajtuk számos kisebb-nagyobb karc, de messziről (bízom benne) meggyőzően hat majd a látvány. ;) Közben szerdán elkészültek az új csövek a teleszkópba. Mind a négyhez csináltattam apukámmal révén újakat, a belső falukat felpolírozva. Próbaképpen egyikbe bedugtam a dugattyút, három régi, kopott ferrodolszegmenssel felszerelve. Már azzal is meglepően jó csillapítóhatást tapasztaltam, úgyhogy bízom benne, hogy ha új, méretpontos ferrodolbetéteim lesznek, azzal még tovább javíthatom majd az eredményt. Ezekre várok még, valamint a dugattyúrudak műanyag vezetőperselyeire (ezek mind a leggyorsabban kopó teleszkópalkatrészek közé tartoznak).
Nem tudom, említettem-e, hogy némi tuningolással is kísérletezem, persze szigorúan csak a belbecsben, kívülről semmi nem fog látszódni. A hengerűrtartalmat bővíttetem fel 63 ccm-re, egy 45-ös egyedileg gyártatott dugattyú révén (ilyet Németországban készen lehet kapni, ahogy felfúrt, utánmunkált hengert is, de az a megoldás jóval drágább), illetve a réseket igazíttatom a megnövekedett méretekhez, egy ebben járatos illető által. Most hétvégére ígérte, hogy megcsinálja, és amint kész van, küldi postán, tehát elvileg jövő héten meg is kapom. Fel pedig apukám segítségével fúratom majd. Lehet, hogy nem válik be, de megpróbálom. Természetesen nem az a célom ezzel, hogy száguldozzam, hiszen a Star nem arra való, csak azt szeretném, hogy nyomatékosabb legyen a motor, és kisebb sebességekről is jól húzzon (így könnyebb lépést tartani a városi forgalommal). Reménykedem benne, hogy pozitív változásokat tapasztalok.
Valamint született egy olyan ötletem is a héten, hogy, mivel ezen a motoron sértetlen(!), tehát szerkezetileg teljesen ép lámpaház van, világért sem fúrom ki a lemezt visszajelzőlámpa miatt, viszont azért nem lenne rossz, ha valami fényforrás tudtomra adná, hogy mikor van bekapcsolva a fényszóró - annál is inkább, mivel 12 V-osítom az elektromos hálózatát, 45 W-os fényszóróizzóval, és az már elég erős ahhoz, hogy vakítsa a szembejövőket, ha véletlenül bekapcsolva marad. Ezért azt találtam ki, hogy veszek egy kis kék színű 12 V-os LED-et, és befűzöm a kormánykapcsoló mögé, a kormánylemez alá úgy, hogy csak egy kis rész látszódjon belőle, és párhuzamosan kötöm a reflektor csatlakozásával. Így külsőleg semmi nem fog látszódni, viszont a kapcsoló környéke kék fényben fürdik majd a sötétben, ha fel van kapcsolva a reflektor. Legalábbis ez a terv, aztán hogy beválik-e, az kérdéses. :)

Az A-korlátlan jó terv, támogatom. :D Csak az a baj vele, hogy nagyon ki kell nyitni hozzá a pénztárcát (mint sok máshoz is...) Én 2005 tavaszán, a B kategóriával együtt csináltam meg, és bár mivel az elméleti tanfolyamot csak egyszer kellett megcsinálnom (egész pontosan: 2×25.000 Ft helyett összesen 30.000-et kellett fizetnem, tehát 20 ezret meg tudtam spórolni), 240 ezer forintra jött ki a végösszeg... Ebből úgy 130 volt az autó-, a "maradék" a motorjogsi. Igaz, mivel nem volt saját motorom, az oktatótól kellett bérelnem; saját géppel nyilván nem került volna ennyibe, de azért úgy is közelebb lett volna a 100-hoz, mint az 50-hez. És persze tanulni semmit nem tanultam... az oktató még pofátlanul meg is jegyezte, hogy motorozni nem itt kell megtanulni... anyád! Föl-le mászkáltunk a társammal a városban, miközben az oktató jött mögöttünk kocsival, és okoskodott a fülünkbe egy fejhallgatón át: autópálya, éjszakai vezetés, vagy hasonlók, semmi. Ja, és a rutinpálya: 125-ös MZ-re méretezett bójatávok közt kellett átfűzni az 500-as gépet... :) Szóval vicc volt ez is, mint még egy-két dolog a magyar közéletben.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.06.10. 15:07:16

A tuning érdekesen hangzik, várom a fejleményeket róla! Amúgy biztosan szép lesz a gép, a többi is az volt, amit küldtél, szóval abban hiba nem lesz, az biztos.

Igen sajnos nem kevés pénz az A, de egyszer el kell kezdeni... :) Azzal tisztában vagyok, hogy ott nem lehet megtanulni, de nem is az a cél (sajnos az itthoni képzésben nem is lehet az a cél... :S). De ez még csak terv.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.06.10. 15:08:48

@SzZsoel: (megint nem a válaszra nyomtam...)

SzZsoel 2011.06.10. 19:47:48

@bekman: Nem baj, megtalálom én, ami nekem szól. ;)

Vettem ma kék ledet. Sajnos 12 V-osat nem kaptam, csak jóval kisebbet, de az üzletben adtak hozzá megfelelő ellenállást, amelyet felforrasztottam a led egyik lábára, és így már elbírja ezt a feszültséget. Oda is próbáltam a tervezett helyére, pont oda illik, és gyönyörű kék fénnyel világít (szerencsére nem a szemembe, mert ahhoz képest, milyen kis apró mütyür, és milyen kis feszültséggel működik, meglepően vakító sugara van). Úgyhogy szerintem eredményes lesz az elképzelés: lesz fényszóró-visszajelzőm, és mégsem kell kilyukasztanom, kivágnom stb. semmit. :)

Természetesen értesítelek, ha van valami!

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.06.11. 08:57:05

@SzZsoel: Jó ötlet a led. Én maradok az eredeti (dehogy eredeti...) megoldásnál. Marad az utólagosan kialakított helyén. Rendben! Hajrá!

SzZsoel 2011.06.27. 22:36:04

@bekman:

Jó hírem van! :)

Múlt csütörtökön megérkezett a készre munkált hengerem, amelyet a hengerfej égésterének felesztergálásával együtt hamarosan felfúratok.
Egyúttal édesapám ma végre meghozta az esztergált alkatrészek 70%-át (már csak a lengéscsillapítókhoz való dugattyúszár-vezető perselyek, illetve a ferrodol csúszóbetétek kellenek), ezért örömmel értesíthetlek, hogy a mai szent napon én is elkezdtem összerakni II-es számú Simson Staromat. :))
Sajnos délután sok dolgom volt, így csak este értem rá foglalkozni vele 2-2,5 órát, de így is már jutottam annyira, hogy a sztenderen áll, helyén van a hátsó lengővilla az oldallemeztartókkal és a csapszeggel együtt, fenn van a hátsó sárhányó az üléstartó vassal, valamint elöl az első tartó (a kormánycsapágyazással együtt), a sárhányó, a lengővilla, valamint ideiglenesen (hogy a vázat "lesúlyozza") az első kerék. Mivel ugye a teleszkópalkatrészek még nincsenek teljesen készen, ezért átmenetileg két, tartalékul szolgáló első teleszkópomat szerelem be, egyet előre, egyet hátra, így folytathatom az összeszerelést addig, amíg össze nem tudom rakni a felújított saját lengéscsillapítóit is. Holnap nem dolgozom, úgyhogy szeretném, ha minél jobban meg tudnám nyomni az összeszerelést. :) Természetesen fotókkal folyamatosan dokumentálom a folyamatot, és igyekszem minden fontos állomást megörökíteni.

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.06.29. 23:27:44

@SzZsoel: Helyes, akkor jól haladsz. Lassanként én is haladok előre. Nagyjából összeállt, annyi változás van, hogy lelakkoztam a "fényezést". Be kellett látnom, hogy azért így nem olyan kényes, mint a matt. És talán tartósabb. Bár valahol félúton maradtam, mert nem magasfényű, hanem selyemfényű lakkot használtam. Talán két héten belül használatra kész lesz. Még hiányoznak "apróságok", mint a kevésbé nélkülözhető gumiköpenyek, kipufogó, nyereg, stb... :D

SzZsoel 2011.07.03. 23:01:10

@bekman: Bizony jó úton. :D Bár átmenetileg a végére értem, mert a mai napon(lassan, de biztosan) összeépítettem rajta mindent, amit csak lehetséges volt.
Már csak a motort kell összeraknom (jelenleg még mindig darabokban van), illetve beszerelnem, hozzá természetesen fölraknom a porlasztót, légszűrőházat, kipufogót, a lengéscsillapítókat kell megcsinálnom, valamint még meg kell rendelnem hozzá az akkumulátort (12 V-os rendszere lesz, ugye, és akármilyen méretű akksi nem jó hozzá, csak olyan, amelyik befér a tartórekeszbe, tehát netről kell rendelni). Ezektől eltekintve készen van; lényegében ezek is csak "apróságok", ahogy nálad is. :D
De ha minden igaz, akkor a jövő héten elkészülnek a teleszkópalkatrészek, valamint ma csomagoltam be szállításra a hengert, hengerfejet, vélhetőleg azok is meg lesznek esztergálva még a héten, úgyhogy közel vagyok a célhoz. :) Bár az a helyzet, hogy a héten is, meg a következő egy-két hétben is sokat dolgoztam külföldön, úgyhogy kérdéses, mennyire lesz rá időm.

Ha lakkozod, akkor már nem is lesz olyan durva a géped külseje. :P Csináld ám gőzerővel, amikor csak tudod, én is roppantul kíváncsi vagyok, milyen lesz nálad a végeredmény.
Azt megkérdezhetem, milyen festékkel fújtad, illetve a felüllakkozáshoz milyen anyagot használsz?

Amúgy jó tanácsként: vigyázz a motorodra, ha elkészült, mint a szemed fényére. Az egyik klubtársamnak és barátomnak (én halászi vagyok, ugye, ő meg győri, és járt már nálam, hogy kipofozzam és beállítsam a gépét) a héten lopták el a gépét Győrben. :( Este 8-kor hazajött a munkából, leállította, LEZÁRTA két zárral egy fához, elment horgászni, és mire éjféltájt hazaért, már nem volt meg. Elvágták a zárakat, és elcsórták a motort. Az is hasonlóan nézett ki, mint a tiéd: matt fekete az eredetileg piros részeken, a többin az eredeti zöldesszürke. Úgyhogy úgy látszik, "kelendő" ez a színkombináció, hogy rohadna le a keze vállból annak a tetűnek, aki ellopta!!!

bekman · http://bekman.blog.hu/ 2011.08.02. 16:01:31

@SzZsoel:
Ideértem... Bocs, hogy csak most reagálok, de valami oknál fogva nem kaptam értesítést a kommentedről, a blogra meg mostanában nem néztem rá...

Akrillal fújtam, valamint benzin és oldószerélló lakkal. Nem túl minőségi, tudom, de nem is az volt a cél. Amúgy valóban nem lett patkány, de így volt ésszerűbb és talán így lesz tartósabb...

Aki ellopja halott... :)

SzZsoel 2011.08.05. 00:19:40

@bekman: Semmi gond. Bár már kicsit kezdtem megijedni, hogy folyton kérdezgeted, hogy haladok, most meg, amikor végre elkészül, nem is érdekel a végeredmény. :P
süti beállítások módosítása